De Lijn onderzoekt nieuwe formule voor thuiswerkers

De Lijn werkt aan nieuwe formule voor scholieren en thuiswerkers

Vervoersmaatschappij De Lijn bekijkt of ze volgend schooljaar een nieuwe, meer flexibele formule kan aanbieden voor scholieren en thuiswerkers. Maar voor het afgelopen schooljaar komen er geen compensaties voor de maanden van lockdown.

Nadat scholen in maart de deuren sloten en ook bedrijven hun personeel zoveel mogelijk van thuis uit lieten werken, bleven heel wat busabonnementen ongebruikt in de kast liggen. “Maar de abonnementen van mijn dochter en zoon kosten wel elk 172 euro voor een jaar”, klaagt Heidi Storms uit As aan. “De laatste drie maanden hebben ze die niet kunnen gebruiken. Ook buiten de school waren er namelijk geen activiteiten meer waar ze met de bus naartoe konden. Toch is er geen compensatie of verlenging van het abonnement mogelijk, terwijl dat in veel andere sectoren wel kan.”

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kreeg tijdens de coronacrisis al heel wat gelijkaardige vragen. “We hebben die vraag telkens voorgelegd aan De Lijn, die hier finaal over beslist”, is te horen op het kabinet-Peeters. “We hebben gevraagd om de nodige soepelheid aan de dag te leggen. Tijdens de lockdownperiode werden aanvragen voor terugbetaling van abonnementen geval per geval bekeken en werd steeds de normale standaardprocedure voor terugbetaling toegepast.”

De Lijn heeft zich tijdens de coronacrisis wel degelijk flexibeler opgesteld, maar niet als het om jaarabonnementen ging. “Voor abonnementen van één maand of drie maanden hebben we in bepaalde gevallen de begin- of einddatum verlegd, als die tijdens de lockdown viel”, zegt Ine Pieters, woordvoerster bij De Lijn. “Voor een jaarabonnement hebben we dat niet toegepast. De redenering daarachter is dat je met dat abonnement sowieso al aan een veel voordeliger tarief reist. Als je het vergelijkt met de prijs voor een maandabonnement, dan reis je met een jaarabonnement eigenlijk al vier maanden gratis.”

Woordvoerster Sonja Loos voegt daar nog aan toe dat je een jaarabonnement altijd vervroegd kan stopzetten tot voor het begin van de achtste maand, ook buiten de coronacrisis. “Het wordt dan deels terugbetaald, afhankelijk van de nog resterende geldigheidsduur”, zegt Loos. “Een abonnement van drie maanden kan eveneens stopgezet worden. Maar compensatie voor een periode die al voorbij is, is niet mogelijk.”

Flexibele formule

Volgend jaar start ook Heidi’s jongste zoon in het secundair onderwijs. “Maar als ze bijvoorbeeld week om week naar school zouden moeten, moet ik dan toch voor mijn drie kinderen opnieuw een volledig abonnement betalen?” vraagt de moeder uit As zich af.

Bij de vervoersmaatschappij wordt intussen bekeken of er naar volgend schooljaar toe andere, meer flexibele formules aangeboden kunnen worden. “Het gaat daarbij niet enkel om scholieren maar ook om werknemers die deels thuiswerken”, zegt Pieters. “De opbouw van onze tarieven en het soort abonnementen wordt regelmatig bekeken en geëvolueerd. Voorlopig ligt er echter nog niets vast. Dergelijke wijzigingen moeten bovendien ook eerst goedgekeurd worden door de Vlaamse regering.” Ook minister Lydia Peeters dringt opnieuw aan op flexibiliteit. “Wat het komende schooljaar betreft, is er nog veel onduidelijkheid. Maar ook hier vragen we aan De Lijn om de nodige soepelheid aan de dag te brengen.”

Loos wijst bovendien nog op enkele alternatieven binnen het reeds bestaande aanbod. “Wie het niet ziet zitten om een abonnement aan te schaffen omdat hij of zij het niet voldoende gebruikt, kan ook per rit betalen met bijvoorbeeld een lijnkaart of een sms- of M-biljet. Dan betaal je effectief alleen wanneer je de bus echt gebruikt.”

Bron: Het Belang van Limburg

Written by 

Related posts

Leave a Comment