Buren helihaven willen geen extra vluchten

Peter Aerts uit Maasmechelen heeft een vergunningsaanvraag ingediend om zijn bestaande helihaven aan de Industrielaan in Maasmechelen uit te breiden. Maar daar is niet iedereen in de buurt gelukkig mee.

Aerts gebruikt de helikopter voor zijn bedrijf. “Ik ben gespecialiseerd in het plaatsen van elektriciteit, zonnepanelen en airco. Mijn werkterrein is heel Vlaanderen en om werven te bezoeken gebruik ik liever de helikopter dan de wagen. In de ochtendspits ben ik op 30 minuten met mijn heli ter plaatse, terwijl ik er met de wagen er soms 2,5 uur over doe. Op dit ogenblik mag ik 4 keer per maand opstijgen. In de nieuwe vergunning wil ik een uitbreiding van het aantal vluchten. Hoeveel precies kan ik niet zeggen. In de vergunningsaanvraag heb ik 40 vluchten per maand gevraagd om er 20 te krijgen.”

Geluidsoverlast

Buurman Erik Florijn reageert in naam van de Buurtgroep die zich verenigde na eerdere problemen met zwaar verkeer op de Industrielaan. “De helihaven is er sinds 2017 en je leert er mee leven”, zegt hij. “Vooral als die slechts sporadisch gebruikt wordt. Maar een uitbreiding naar 40 vluchten per maand is er toch wel over. We hebben in onze woonkern al geluidsoverlast van de E314, de Ontsluitingsweg naar Maasmechelen Village en vrachtwagens. Ook het sluipverkeer naar het containerpark komt hier door de straat. Nu komt de helihaven er nog bij. Dit kunnen we moeilijk blijven slikken. We gaan kijken wat we samen met de 700 gedupeerden kunnen doen”, besluit Florijn.

Geen veertig

Zaakvoerder Peter Aerts nuanceert. “Het gaat echt om niet veel meer vluchten dan op dit ogenblik”, verzekert hij. “Ik heb de buurtbewoners op de hoogte gebracht van mijn vergunningsaanvraag. Enkele gezinnen zijn om uitleg komen vragen. Ik ontvang ze hartelijk en geef ze de info waar ze recht op hebben. Er zijn ook gezinnen die geen uitleg zijn komen vragen. Net die mensen maken er nu een probleem van dat ik dat cijfer 40 vluchten per maand heb genoteerd. Ik ben heus geen 40 keer weg op een maand, zelfs geen 30. Bij 40 ga ik elke dag meer dan één keer de lucht in. Zo’n vaart zal het niet lopen. Ik stijg op met de helikopter en kom ook weer terug op een terrein naast mijn bedrijf. Opstijgen en landen duurt amper 2 minuten. De hinder is minimaal want ik lig met mijn bedrijf op het einde van een bedrijventerrein.”

Bij het gemeentebestuur van Maasmechelen, die de vergunning moet afleveren, wachten ze af tot 23 november. “Tot die datum kan men bezwaren indienen. We onderzoeken of het maatschappelijk kan de helihaven uit te breiden”, zo laat het gemeentebestuur weten.

bron: Het Belang van Limburg

Written by 

Related posts

Leave a Comment